לאירוע טראומטי אין היגיון ואין הסבר. ילדים ומבוגרים כאחד מגיבים לו מהאמיגדלה – החלק במוחנו שמגיב לסכנה. כך נרשמים מראות, ריחות, קולות, תחושות, והאדם מגיב על-ידי השבת מלחמה, בריחה או קיפאון . הדיבור על טראומה מאפשר לתת פשר למה שאירע, ולעבד את האירוע בצורה שתאפשר להתאושש ממנו. ילדים זקוקים במיוחד לעזרה במתן פשר לאירועים שקרו להם. דיבור נכון, מווסת ותואם גיל על אירועים טראומטיים מפחית חרדה וחוסר ודאות, מייצר משמעות לאירועים ומאפשר בניית נרטיב מארגן לאירועים כאוטיים. כאשר ילדים אינם מקבלים מילים או הסבר לחוויות קשות שקרו להם, הם מבטאים תגובות לטראומה באמצעות שחזור התנהגותי שכן החוויות הטראומטיות, "מסרבות להיקבר" ונשארות כזיכרונות מובלעים בנפשו של הילד. סימפטומים רבים שנצפים אצל ילדים שעברו טראומה – עוררות יתר, חוסר ריכוז, תוקפנות, ניתוקים, ביטויים של הפרעה , אלימות, בריתמוס הביולוגי, כגון קשיי אכילה ושינה או קושי ביציאות, התנהגות מינית סיכונית, פגיעות עצמיות בגוף ועוד – הם ביטוי התנהגותי לטראומה, אך לעיתים קרובות הם נחשבים ל"בעיות התנהגות" אצל הילד. כך ילדים שעברו טראומה, ולא עזרו להם להבין את מה שקרה להם ומדוע הם מתנהגים כפי שמתנהגים, מרגישים לעיתים "מופרעים" "חריגים" (בגלל העוררות הגופנית והנפשית התמידית), טיפשים (כי אינם מצליחים להתרכז) או רעים , (כי הם חוששים שיש בהם משהו רע שגרם לאירועים להתרחש). דוגמאות אפשריות: ילד שהיה חשוף לאלימות קשה בבי"הס מגיב בעוררות לכל איום, אמיתי או מדומיין, ומאובחן כסובל מהפרעות (ODD ,ADHD )בלי להתחשב בעברו הטראומטי; ילד שטוען "אין לי ראש ללימודים" כי חייו כה כאוטיים בשנות לימודיו; ילדה שטוענת שזאת אשמתה שפגעו בה מינית כי היא לא אמרה להפסיק. אם לא אומרים להם אחרת, ילדים קטנים יכולים לחשוב, מתוך החשיבה האגוצנטרית שלהם, שהם אחראים לדברים רעים וקשים שקורים להם ואשמים בהם. מחשבה כזאת עלולה לפגוע קשות בהערכתם העצמית. דיבור איתם מאפשר לענות על שאלות בעניינים המעסיקים ילדים אך הם מתקשים לשאול עליהם, כגון מי יישאר איתי ויטפל בי? האם גם אחרים יעזבו? האם אני פגום או אשם במה שקרה? ועל מי אני יכול לסמוך? ילדים זקוקים למבוגר שאפשר לסמוך עליו, שיאמר להם את האמת או לפחות יוכל לתת הסבר לדברים כאשר אין אמת ברורה אחת.