• qxio-ios-telephone
  • qxif-envelope
  • qxif-car
  • qxio-social-whatsapp-outline
  • qxio-social-facebook

איך מדברים עם ילדים על פגיעה מינית – ואיך טיפול רגשי יכול לעזור?

פגיעה מינית בילדות היא חוויה מטלטלת – גם להורה וגם לילד. המאמר מציע דרכי הבנה עדינה של מה שעובר על הילד, ודרכים לתמוך בו רגשית, כולל הסבר על טיפול רגשי מותאם לילדים נפגעים.

פגיעה מינית בטיפול: הבנת הטראומה ועיבוד הפגיעה

פגיעה מינית, טראומה מינית וחשיפה למיניות בלתי מותאמת הם תופעות מצערות וכוללות חוויות שכיחות ביותר עבור ילדים וילדות רבים. בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה בהבנה של טראומה מינית, דבר שהוביל לשינויים בתפיסות ובטכניקות העבודה עם ילדים שסבלו מפגיעות כאלה (הרטמן, 2020). מתוך הבנה זו, חשוב להבין כיצד להתמודד עם הנושא העדין והכואב הזה בטיפול פסיכודינמי.

האתגרים בטיפול בפגיעות מיניות

שמחוני (2017) מדווחת על כך שטיפול בפגיעות מיניות מביא לשבירת נורמות הטיפול הרגילות במובנים שונים. בין השינויים המרכזיים שהיא מציינת נמצאת חובת הסודיות, שיכולה להרגיש מאוימת כאשר יש חשד לפגיעה מינית. למעשה, הגישה הרווחת היא להפסיק את הטיפול עד שיתברר אם הייתה פגיעה מינית, אך שמחוני יוצאת נגד גישה זו. לדבריה, ילדים זקוקים לידיעה והבנה של מי שמטפל בהם, והפסקת טיפול עלולה להחמיר את תחושת חוסר האמון והביטחון של הילד (שמַחוני, 2017).
בנוסף, חשוב להבין שלילדים יש קושי להתמודד לבד עם נושא הפגיעה המינית, ולכן יש צורך לעבוד בסביבה מכילה. "ההורה הטיפולי" – אותו אדם שממנו הילד שואב תחושת ביטחון – לא צריך להיות מאוים על ידי התוקף. אם כן, יש חשיבות להבטיח סביבה טיפולית שבה הילד יוכל לשתף את חוויותיו מבלי לחשוש.

השפעת הפגיעה המינית על ההתפתחות הנפשית

ילדים הם פגיעים במיוחד לתקיפות מיניות, משום שלצד הצורך הבסיסי שלהם בחום ואהבה, הם הופכים למושא תשוקתו של האחר. כשלילד נרשמת ידיעה על מיניות בלתי מותאמת, הדבר יכול ליצור פגיעות שימשכו עימן השלכות רגשיות ונפשיות לאורך זמן (אורן, 2015). חוויות טראומטיות אלו משפיעות על ההתפתחות הנפשית של הילד, ובמיוחד על תחושת העצמי. כך, גם אם הטיפול נעשה בגיל צעיר לאחר גילוי הפגיעה, יש צורך במעקב ארוך טווח אחר ההתפתחות הרגשית של הילד.

השאירו פרטים

סוגי הפגיעות והשפעתן

פגיעות מיניות בגילאים צעירים (כגון 3-4 שנים) נובעות לעיתים קרובות מהורים או דמויות קרובות של הילד, אשר הילד נותן בהם אמון (הרטמן, 2020). ככל שהפגיעה מתרחשת בגיל צעיר יותר, כך היא עשויה להיות בעלת השפעה גדולה יותר, משום שבגיל זה הילד עדיין לא הצליח לפתח זהות עצמית מלאה. אם הפגיעה אינה מלווה בכאב גופני ישיר אלא מתרחשת במסגרת דינמיקות של סוד והשתקה, הילד עלול לא לזהות את האירוע כהתעללות. חלק מהילדים אף יכולים לחוות את הפוגע כ"ידיד" המפנק או דמות אהובה, דבר שמקשה עליהם לזהות את הפגיעה כמזיקה.
במקרים של פגיעות מיניות, נפוצים גם סממנים של "רֶה-ויקטימיזציה", שבהם הילד מאמץ את תפקיד הקורבן כתוצאה ממצב שבו ההפסקת הפגיעה עשויה להיתפס כמעשה תוקפני (שמחוני, 2017). גישה זו עשויה להחמיר את תחושת חוסר האונים והבגידה של הילד.

ההתמודדות עם טראומה מינית בגיל הרך

בגיל הרך, עיבוד טראומה מינית מצריך את ההתמודדות עם תחושות של אשמה לא מוצדקת. ילדים בגילאי 5-6 עדיין מתקשים להפריד בין הפוגע לבין דמות ההורה האוהבת שלהם, ולכן הם עשויים להדחיק את תחושות האשמה או להאמין שהאשמה נופלת עליהם. גם אם הילד מדבר על חוויותיו, חשוב להיות ערניים למורכבות הרגשית שמאחורי דבריו, שכן החשיפה עשויה להביא לפגיעות נוספות, כמו בדיקות רפואיות כואבות (אורן, 2015).

הסימנים הקליניים במשחק ובתגובות רגשיות

ילדים אשר עברו פגיעה מינית עשויים להראות סימנים של פוסט-טראומה, אשר ניכרים לעיתים במשחקם. משחק חוזר ונשנה של האירוע הטראומטי, כמו גם חזרות על נושאים הקשורים לגוף, מהווים סממנים של ניסיון לעבד את החוויה (שמַחוני, 2017). בנוסף, ילדים עשויים להציג פרצי אגרסיה, כסימן להזדהות עם התוקפן, או בלבול בין זהותם לבין דמותו של התוקפן.
המאבק להבדיל בין עצמי לבין אחרים – פיצול זהות – הוא אתגר נפשי עמוק שהילדים נדרשים להתמודד איתו. טיפול בטראומה מינית בגיל הרך דורש ידע רב והבנה עדינה של הדינמיקות הפנימיות של הילד.

לסיכום

הטיפול בפגיעות מיניות הוא תהליך רגיש ומורכב, שמחייב התמקדות מיוחדת בשמירה על תחושת הביטחון והאמון של הילד. כפי שצוין, יש לשלב גישה טיפולית הכוללת סביבה מכילה, אמפתיה והבנה לעוצמת הטראומה. רק כך ניתן לעזור לילד להתמודד עם הפגיעה ולהתפתח באופן בריא ומאוזן. בעבודה עם ילדים, חשוב להקשיב, להיות ערים לשינויים בהתנהגותם ולזכור שהפגיעה יכולה להופיע באופן עקיב לאורך השנים.